Vadalarm Van-e jogod traktort javítani a garanciaidőn belül? - Vadalarm blog
Vadriasztás
Madárriasztás
Rágcsálóriasztás
Vakondriasztás
Villanypásztor
Napelem
Szakértői blog
Légy viszonteladónk!
Rólunk
Szállítás, szerviz
Visszaküldési politika
Fiókod
Kilépés HU PL AT DE EN

Figyelem! Július 31-ig minden vad-, madárriasztóra és villanypásztorra a lopásbiztosítást ajándék! Kattints ide, és válaszd ki termékedet!

Van-e jogod traktort javítani a garanciaidőn belül?

Biztos téged is bosszantott már fel, hogy telefonod betört képernyőjének javítása majdnem annyiba került, mint maga a készülék, ez sokakat egy új eszköz vásárlására kényszerít.  De vajon tényleg ez a normális, vagy csak már megszoktuk? Miért nem lehet szinte már semmit javítani? Mi lehet a megoldás erre a problémára? Ezek a kérdések elsőre egyszerűnek tűnhetnek, de mi most a téma mélyére ásunk ebben a cikkben.

Bezzeg a régi szép időkben…

Számtalanszor emlegetjük, hogy „50 évvel ezelőtt bizony nem 2 évre gyártottak egy elektronikai eszközt” és ha véletlen el is romlott, bármelyik szerelő képes volt megjavítani.  Ha rossz volt például egy Sony márkájú TV, akkor elegendő volt bármely TV szerelőt felkeresni és biztosan volt alkatrésze, szerszáma és tudása ahhoz, hogy néhány óra vagy nap múlva újra tökéletesen üzemeljen. Mára sokkal inkább vált jellemzővé az, hogy ha valami elromlik, inkább újat érdemes venni, mint sem beküldeni a márkaszervizbe és kifizetni a javítás árát.

Az összeesküvés elméletek hívői biztosan a gonosz multikat teszik felelőssé. De a modern eszközök javításának borsos áráért a valóságban nem ők a felelősek, hanem ezt a komplikált és egyedi termékösszeszerelés okozza. Gondoljunk csak egy okostelefonokra, aminek, ha betörik a képernyője, gyakran akkumulátort és hátlapot is kell cserélni, ugyanis úgy vannak egybeépítve az alkatrészek, hogy csak együtt cserélhető.

Ezen kívül, míg egy autónak van kiterjedt szervizhálózata, így az országon belül szinte egy pillanat alatt bárhova elviheted, addig mondjuk egy kisebb célpiacra specializálódott gyártónak nincs. Ez pedig még inkább hozzáad a szervizelés kellemetlen élményeihez, hisz a javítás irreálisan magas ára mellett még az utazást, vagy postaköltséget is meg kell téríteni.

A gazdáknak ez különösen nagy érvágás lehet

Biztos hallottál már olyan esetekről, amikor egy mezőgazdasági vontatóban ki kellett cserélni egy csapágyat garanciaidőn belül, emiatt napokig kiesett a traktor az aratásból, ugyanis szervizbe kellett vinni hozzá. Nyilván te is úgy gondolod, hogy ennek semmi értelme nem volt, hisz egy csapágyat minden gazda ki tud cserélni, akinek traktorja van. De persze a gyártónak is megvannak a maga érvei.

A gazdákat a mezőgazdasági nagygépek esetében többszörösen sújtja a szervizeltetés kellemetlensége. Számtalan történet olvasható a John Deer márkájú traktor polgárpukkasztó szervizelési módszereiről. Itt is van egy, amelyet a Qubit tett közzé az egyik cikkében:

Kyle Schwarting mesélt arról, hogy a traktorja bedöglött, és nem tudta megjavítani, mert ahhoz fel kellett volna oldania a szoftveres zárolást. A vásárlók nem kapják meg az ehhez szükséges jogosultságot; az a John Deere szerelőinek a privilégiuma. Schwarting gondolt rá, hogy elszállíttatja a traktort a legközelebbi márkaszervizbe egy platós teherautóval, de a fuvar több ezer dollárjába került volna, és a traktor is kiesett volna az aratásból. A farmerek generációk óta maguk javították a bedöglött traktorjaikat a tanyájukon, de a legújabb járművekkel már nem boldogulnak. Egyre nagyobb az igény az automatizált, szenzorokkal ellátott mezőgazdasági gépekre, és a John Deere modernizáció címén olyan szoftveres védelemmel látta el a járműveit, ami meghibásodás esetén a hivatalos szerviz felkeresésére kényszeríti a vásárlót. A farmerek gyűlölik is az új rendszert, mert a hibás gépek indokolatlanul hosszú időre esnek ki az aratásból, és a gyártó a legegyszerűbb javításokat is méregdrágán végzi el.”

Törvényi szabályozás lenne a megoldás?

Már egy ideje tervben van egy új törvény nyári bevezetése az Egyesült Királyságban, amely talán a fent leírt problémákat enyhítheti. Az úgynevezett „right to repair” pontosan az előbbiekben említett szervizelési problémákat, illetve hulladéktermelődést hivatott valamelyest megoldani. Ezek indokával előírnák, hogy minden gyártó tegye közzé a szervizkönyvét, kapcsolási rajzát és diagnosztikai szoftverét, sőt még az alkatrészeket és javítási eszközöket is bocsássa rendelkezésre a felhasználói számára. Ezzel együtt nagyobb szervizelési jogot írnának elő a termék tulajdonosának.

Az Európai Bizottság egy tavaly megjelent dokumentumában megemlítette, hogy az Európai Unióban a „right to repair” szabályokat a telefonokra, laptopokra, tabletekre kiterjesztik. Ha a későbbiekben az Európai Unióban lesz ezzel kapcsolatban pontos állásfoglalás, akkor bizony minket, magyarokat is érinteni fog. Eddig minden szabálynak megfeleltünk és ha itthon a kiterjesztett szervizelési jogot a törvény írná elő, akkor nem is csinálnánk a témából kérdést, egyértelműen változtatnánk a szabályainkon. Azonban, ha ismersz minket, akkor tudod, hogy szeretünk inkább elébe állni az eseményeknek, mintsem a tömeg után kullogni, úgyhogy az elmúlt hetekben elgondolkodtunk a változtatásokon. A következőkben ezt fogjuk neked részletezni.

A mi álláspontunk szerint a fogyasztónak jogos az igénye, hogy a megvásárolt termékét megszerelhesse. Úgy gondoljuk, azzal nem okoz a cég számára kárt, ha kicserél szakszerűen egy alkatrészt.

De ha mi gyártóként engedékenyebbek vagyunk akkor a fogyasztónak is vállalnia kell a felelősséget a termék módosításai következményeiért. Gondolunk itt arra, hogy ha rosszul javít meg egy villanypásztort a fogyasztó, ami utána megráz egy embert olyan erővel, hogy belehal, akkor azért vállalja a felelősséget. Mi jogosnak érezzük a fogyasztó igényeit, de arra kérünk, hogy nézd a gyártó szemszögéből is a témát.

Képzeld magad a gyártó helyébe

A legelső kérdés, ami felmerül, hogy mi van akkor, ha egy otthoni javítás során vagy más, nem szakszervizi javítást követően a termék - legyen az traktor, vadriasztó, autó, villanypásztor vagy bármi más - meghibásodik. Tényleg etikus elvárás ilyenkor, hogy költségmentesen hozza helyre a gyártó a fogyasztó által elrontott terméket? Persze, egyszerűnek tűnhet a megoldás, valószínűleg mindenki fejében az ugrik legelőször be, hogy csak olyan embernek engedje a javítást, aki tényleg ért hozzá. Mert hát, milyen jó lenne az a hozzáértő vásárlónak, ha villanypásztorát postázás és szervizidő nélkül tudná magának javítani. Azonban a gyártó nem kérhet bizonyítványt, mielőtt engedélyezné, hogy belenyúljanak a termékbe.

A másik jogos érv, ami felvetődik, az pedig az a sok évi munka, tervezés, tesztelés, a mérnökök, illetve szoftverfejlesztők szellemi tulajdonának védelme, ami egy-egy saját gyártású termékben van. Egy ilyen szellemi munkát jogos elvárás lenne közzétenni kapcsolási rajzzal, diagnosztikai szoftverrel ismertetni a világgal vagy joggal tarthat igényt arra, hogy sokéves munkájának eredményét házon belül tartsa a gyártó?

Esetünkben pedig különösen súlyos kérdés, ha a termék (villanypásztor) testisérülést okoz. Ez egy jogilag kérdéses szituáció, amit jobb megelőzni.

A túlszabályozás megöli az innovációt

Biztosan emlékszel még rá, hogy amikor vettél egy 82-es MTZ-t, akkor kaptál hozzá egy igen vaskos könyvet, amiben az utolsó csavarig minden le volt írva. Ez segített a javításban, első beindításban, a funkciókon való kiigazodásában. Ezek igazán jó idők voltak, de miért múltak el? Manapság miért nem biztosítanak ennyi információt a termék mellé?

Ennek oka az, hogy minden piaci szegmensben számtalan gyártó tevékenykedik. Maradjunk a mezőgazdasági vontatóknál: John Deere, New Holland, Case IH, Claas, Massey Ferguson és még sok egyéb. Minden gyártó az egyediségért küzd. Minden gyártó valamivel többet szeretne nyújtani a fogyasztó számára, hogy megérje őt választani. Ezeket a pluszokat pedig újabban többezer sor programkód adja hozzá a termékhez, melyet érthető módon a gyártók védenek, mivel óriási fejlesztőmunka van bennük.

Képzeljük el, hogy minden gyártónak a piaci előnyt biztosító dokumentációkat közzé kéne tennie. A konkurenciák lennének az első vásárlók, akik megnéznék, hogy melyek azok a területek, ahol az egyik gyártó előrébb tart a másiknál. Ugyan így is biztosra vehető, hogy a gyártók gyakran vásárolnak egymás termékeiből, de annak kiderítéséhez, hogyan oldottak meg egyes problémákat, olyan hosszú idő kell, amennyi idő alatt a termék megújul.

Viszont az azonnali publicitás következménye az innovációra való hajlam csökkenése lenne. Egyik gyártó sem ölne bele túl sok energiát és pénzt a fejlesztésekbe, ha másnaptól minden szellemi munkája szabadon olvasható lenne. Ebből a hosszú-hosszú gondolatmenetből kiindulva gondoljuk mi azt, hogy meg kell találni az arany középutat. A Vadalarm esetében jelenleg úgy gondoljuk, hogy alább leírt pontokban rejlik az arany középút.

A Vadalarm álláspontja a javításhoz való joggal kapcsolatban

A következő 4 pontban a Vadalarm szervizelési feltételeinek legújabb feltételei vannak, amelyekről bővebben a szállítási és szerviz szabályzatunkban olvashatsz.

  1. Ha szeretnéd megjavítani saját magad vagy megjavíttatni egy általad választott szerelővel a terméked, nem kérünk semmilyen szakértelmet igazoló papírt. Csupán küldünk neked e-mailben egy felelősségvállalási nyilatkozatot, amire válaszolnod kell egyértelműen, hogy elfogadod a feltételeket. Ennek lényege, hogy a saját szervizelés közben okozott hibád következményeit te vállalod, fizeted.
  2. Ha szükséged van alkatrészre, pontosan annyiért adjuk, amennyiért a szervizben javításkor számláztuk volna a cseréjét. Ilyen esetben a postaköltséget is neked kell állnod (ahogy garancián túli szervizelés esetén is neked kellene).
  3. Ha otthon nem sikerül megjavítanod, továbbra is beküldheted szervizre, de annak teljes költségét neked kell állnod a postaköltséggel együtt.
  4. Ha a nyomtatott áramkör bármely része meghibásodott, annak részleges javítására nem biztosítunk alkatrészt. Nyomtatott áramkört kizárólag egyben és felprogramozva adunk.

Most már reméljük te is átérzed miért is egy igazán bonyolult és sok kérdést felvető téma. Őszintén szeretnénk olvasni a Te véleményed is. Írj bátran a Facebookon publikusan vagy akár privát e-mailben.

Ezt olvastad már?

Van egy villanypásztorod? Mi felokosítjuk!

A hozzád hasonló többi gazda, napokkal később értesül arról, hogy elszöktek az állatai. Van, hogy ezt a településen lakó többi embertől, akik igazán mérgesek, mert ez miatt károsodtak a növényei. Ha nem szeretnéd megtapasztalni a jövőben a fent leírtakat, akkor válaszd a Vadalarm Villanypásztor felügyeletet! Azzal teszi könnyebbé minden villanypásztor üzemeltető életét, hogy folyamatosan méri az akkumulátor feszültségét, ellenőrzi a vezeték épségét és telefonról kapcsolhatóvá teszi a villanydrót kerítésed.

Ajánlott termék

Villanypásztor felügyelet

Villanypásztor felügyelet

Tudj meg többet

Tervezz villanypásztort 5 perc alatt!

Válaszolj 8 kérdésre és máris összeállítjuk személyreszabott villanypásztor rendszeredet!

Vadalarm Villanypásztor Tervező
Próbáld ki most!

Iratkozz fel hírlevelünkre, és értékes tartalmakkal ajándékozunk meg!

Vadalarm map

Ahol már Vadalarm termékeket használnak

Nézd meg a térképen, hogy ki használ Vadalarm terméket vagy termékeket. Szerte Magyarországon, sőt a határon túl is népszerűek a termékeink. Nálunk a minőségre épül a közösség! Tartozz te is a minőséget kedvelő gazdák körébe, válaszd a Vadalarm márkát!

Akik már minket választottak
Partnereink

Weboldalunk teljesértékű használatához elengedhetetlen, hogy engedélyezd a sütiket. Erről szóló tájékoztatónkat itt éred el.