Az Európai Unióban a farkas jelenleg az élőhelyvédelmi irányelv alapján szigorúan védett faj. A Berni Egyezményhez igazodva az állományok csökkentése csak kivételes esetekben engedélyezhető, ha például a gazdák érdekeit súlyos károk érik, és nincs más megoldás. Ugyanakkor az elmúlt években erősödő vita bontakozott ki: a populációk stabilizálódásával több ország – főként a skandináv és közép-európai térségben – enyhébb szabályozást sürget. Az Európai Bizottság ezért mérlegeli a faj védelmi státuszának átsorolását fokozottan védettről egyszerűen védettre, ami lehetőséget adna a szabályozott vadászatra. A gazdák ezt támogatják, a környezetvédők azonban attól tartanak, hogy a változtatás visszaveti az elmúlt évtizedek természetvédelmi eredményeit.
Svédországban a kormány a farkasállomány jelentős apasztására készül. A 375 egyedből 170-re szeretnék csökkenteni a populációt, amihez engedélyt adtak egész falkák kilövésére. A hatóságok szerint ez szükséges a gazdák védelmében, a kritikusok szerint azonban ellentétes az uniós joggal és a Berni Egyezménnyel. Svédország példája jól mutatja, hogy a tagállamok mennyire eltérően értelmezik a „kedvező természetvédelmi helyzet” fogalmát.
Németországban a farkas továbbra is szigorúan védett, a kormány nem kívánja csökkenteni a védelmi státuszát. Ennek ellenére a gazdák komoly károkat szenvednek el: a juhok és szarvasmarhák állományában évről évre több ezer támadást regisztrálnak. A megoldásra különféle eszközöket – többméteres villanypásztorokat, okos nyomkövetést – alkalmaznak, ám ezek nem mindenhol bizonyulnak hatékonynak.
Spanyolországban az állattámadások száma 113%-kal nőtt, különösen a juhállomány sérülékeny. A kormány próbálja kompenzációval és védekezési támogatásokkal enyhíteni a gazdák terheit, de a vidéki közösségek egy része elviselhetetlennek tartja a farkaskárokat. Hasonló helyzet alakult ki Olaszország és Portugália egyes régióiban is, ahol a legeltető állattartás különösen kitett a ragadozóknak.
Hazánkban a farkas szigorúan védett faj. A WWF becslései szerint mindössze 40–70 példány élhet az Északi-középhegységben, elsősorban a Börzsöny és a Bükk térségében. A faj jelenléte egyelőre nem jelent általános veszélyt, ám egyre gyakoribbak a gazdálkodói panaszok a juhok és szarvasmarhák elleni támadások miatt. Magyarországon a jogszabályi keretek nem teszik lehetővé a vadászatot, ugyanakkor az uniós viták és a szomszédos országok gyakorlatának változása hosszabb távon hazánk szabályozását is befolyásolhatja.
Az Európai Unióban ma mintegy 19 ezer farkas él, állományaik pedig egyre gyakrabban lépik át az országhatárokat. Ezért a tagállami különutas szabályozások helyett egyre nagyobb szükség van egységes uniós irányelvekre, egységes adatgyűjtésre és közös támogatási mechanizmusokra. A viták lényege abban áll, hogy miként lehet megőrizni a farkas fontos ökológiai szerepét, miközben kezeljük a gazdálkodók és a vidéki közösségek jogos érdekeit.
A farkasok vadászata Európában nemcsak természetvédelmi kérdés, hanem komoly társadalmi és gazdasági dilemma is. Az állomány szabályozása rövid távon enyhítheti a gazdák gondjait, hosszabb távon viszont a tudomány szerint éppenséggel növelheti a problémákat. A jövő tehát valószínűleg a kompromisszumokról, a megelőző eszközök – például villanypásztorok, őrkutyák, ultrahangos vadriasztók – alkalmazásáról és az állam által biztosított kompenzációkról fog szólni.