🎁Ajándék: a héten vásárolt vad- és madárriasztó termékekhez ajándékba adunk két hangerő fokozatot: használd SZOLO24 kuponkódot!
Közeleg az ősz, megkezdődött a szarvasbőgés, így az ország érintetlen vidékein gyakrabban számíthatunk arra, hogy a vadak kiszámíthatatlanul fognak viselkedni. Az országot egyre sűrűbben hálózzák be a közutak, de mivel a közúti világítás fejlesztése lassabb tempóban halad, mint az úthálózaté, könnyedén érhetnek kellemetlen meglepetések az egyre korábban ránk köszöntő szürkületben.
Ha úgy alakul az életünk, hogy szürkületkor, éjszaka vagy hajnalban kell autóval a vidéket járnunk, mindenképpen jól tesszük, ha nagyon figyelmesen vezetünk. Különösen akkor érdemes nagy figyelmet fordítani az úton/útszélen megcsillanó szempárokra, fura, nagy termetű árnyékokra és kisebb-nagyobb mozgásokra, ha az út szélén már elhaladtunk a vadveszélyt jelző tábla mellett. Sajnos a vadak reakciója az érkező jármű hangjára-fényére kiszámíthatatlan, hiszen van amelyik sarkon fordul és visszasiet oda ahonnan jött, de van amelyik előre menekül, sőt olyan is létezik, amely földbe gyökerezett lábakkal várja a sorsát.
Ha vaddal ütközünk, az első teendőnk minden esetben az, ami az összes többi közúti baleset esetén: fel kell mérni a személyi sérüléseket és mentőt hívni. Sajnos, ha az állat nem pusztult el, az ő életéért nem sokat tehetünk, de arra vigyázzunk, hogy a sokk és a fájdalom agresszív viselkedést is kiválthat belőle.
A második lépés, hogy rendőrt hívunk. A rendőrök elvégzik a helyszínelést és a baleset kimenetelétől függően szabálysértési vagy büntetőeljárást indítanak. Minden esetben jól tesszük, ha körbefényképezzük a helyszínt és a vadat, hogy legyen a kezünkbe bizonyító erejű dokumentum a baleset körülményeiről.
Innentől a hivatalos út két felé ágazik, attól függően, hogy volt-e vadveszélyt jelző tábla az út szélén vagy sem. Ha volt, akkor a helyileg illetékes vadásztársaságot felelősség nem terheli semmiben, ugyanakkor igényt tarthat kártérítésre az elpusztult vad értékének mértékében. Az autóban és személyekben keletkezett károkért a sofőr, illetve – ha van megfelelő – az általa kötött balesetbiztosítás mögött álló biztosító viseli a károkat.
Ha nem volt, akkor a vizsgálat fogja kimutatni, hogy a vadásztársaság vétkes-e abban, hogy nem figyelmeztetett a fokozott vadveszélyre, nekik kellett volna-e tenniük valamit azért, hogy vad ne kerülhessen az útra (pl. elkerítés), illetve azt is megvizsgálják, hogy a sofőr mennyiben vétkes a baleset bekövetkeztében. Ha a sofőr nem vétkes, akkor az autóban és személyekben okozott károkért a vadásztársaság biztosítója kötelezhető kártérítésre. Ehhez a jól ismert kárbejelentő lap kitöltése szükséges, amelyen az „A jármű” adatainak rubrikáiba a vadásztársaság adatait kell beírni.