Vadalarm Jogodban áll javítani - Vadalarm blog
Vadriasztás
Madárriasztás
Rágcsálóriasztás
Vakondriasztás
Villanypásztor
Napelem
Garanciáink
Szakértői blog
Légy viszonteladó!
Rólunk
Szállítás, szerviz
Visszaküldési politika
Fiókod
Kilépés HU SK Ro PL AT DE EN FR RO

🎁 Szavazz ránk az Év Honlapja versenyen, és megajándékozunk egy 5.000 Ft-os kuponnal! Kattints ide, és szavazz!

Jogodban áll javítani

Sok gyártónak zsíros bizniszt jelent saját termékeinek javítása, garanciaidőn túl meg különösen. Gondolj csak bele, hogy mennyi pénzt ott lehet hagyni egy autószervizben, ahol egy pár éves autó szélvédőjének cseréje is könnyen kerülhet félmillió forintba. Pedig törvény szerint jogodban áll javítani a terméket. Más kérdés, hogy sokszor maga a gyártó nehezíti meg ebben a dolgodat. Viszont a kérdés nem ennyire fekete vagy fehér, így felelős gyártóként nem mehetünk el mellette szó nélkül.

Egy EU-s jelentés szerint éves szinten az egész EU-ban 261 millió tonna CO2 kibocsátást okoznak azok az eldobott termékek, amelyek még javíthatóak lettek volna, csak a gyártók nem tették ezt lehetővé. Nem is beszélve az anyagi kárról, ami a fogyasztókat éri. Sokszor ugyanis egy betört kijelzőjű telefon esetében olcsóbb inkább új készüléket venni, mintsem a kijelzőt kicserélni.

Már jó pár évvel ezelőtt elkezdtünk foglalkozni ezzel a kérdéssel, egészen konkrétan lépéseket is tettünk ezügyben már 2021-ben. Ekkor vezettük be ugyanis az otthoni szervizelés lehetőségét, aminek a részleteit a szállítási és szervizelési menüpontban olvashatod el. Mivel a legtöbb kollégánk nagyjából a járással egyidőben tanulta meg használni a csavarhúzót, ezért nagyon is átérezzük annak bosszúságát, ha valamit nem lehet otthon megjavítani, de egyúttal gyártóként hitelesen tudjuk képviselni az ellenkező álláspontot is.

A javításhoz való jog egyébként 2023-ban az EU-s döntéshozók ingerküszöbét is elérte, így egyből egy javaslatcsomagot terjesztettek be. Íme az EU-s „Right to repair” eszméjének 5 alappillére:

  • A felhasználónak legyen joga megjavítani a terméket, ami a saját tulajdona.
  • A gyártónak kötelessége ehhez információt biztosítania
  • Jöjjenek létre olyan online adatbázisok, amelyekben a felhasználó szervizeket tud keresni
  • Jöjjön létre EU-s szintű információs felület, ahol a vásárlók láthatják, hogy mennyibe kerül a termék javítása
  • Legyen egy EU-s minősítés a szervizek minőségére vonatkozóan.

Ezek fogyasztóként természetesen mindenki számára tetszetős mondatok. Mi sem lehet jobb annál, minthogy bármikor kicserélhesd otthon az okostelefonod memóriachipjét egy nagyobbra, és ne kelljen csak emiatt újat venned. Persze akkor már mérgesebb lennél, ha emiatt könnyebb lenne lopott telefonokat továbbadni, hiszen csak kipattintanák belőle a beazonosítására szolgáló alkatrészt, és garantáltan soha többé nem bukkannál a nyomára. Na de nézzük sorban a különböző szempontokat.

Környezetvédelem

Az EU is elsődlegesen erre hivatkozva alkotta meg javaslatcsomagját. Hiszen azt nem kell senkinek sem magyarázni, hogy ha nem kell újat venni valamiből, akkor kevesebb szemét keletkezik. Viszont fontos az összképet és a teljes kibocsátást figyelembe venni. Hiszen elképzelhető, hogy ha az alkatrészek cserélhetőségét alapvetőnek veszik a gyártók, akkor majd az alkatrészek lesznek rövidebb élettartamúak azért, hogy kellően olcsóvá váljanak (különben nem lenne életképes a modell). De minden valószínűséggel a környezetünk még így is jobban járna a javítással.

Versenyképesség

Az EU-s szabályokról sokszor nehéz eldönteni, hogy előnyt vagy hátrányt biztosítanak a tagállamoknak. Hiszen az EU-nak nem csak a lakosság, de az európai cégek is ugyanúgy részei. Ezért nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy velük mi lenne egy ilyen javaslatcsomag törvényi erőre emelésekor. Igaz, hogy rég nincs már európai telefongyártó, de az egyszerűség kedvéért maradjunk ennél a példánál. Ha ugyanis egy EU-s és egy kínai gyártó telefonjai közül kell majd a vásárlónak döntenie, akkor mit fog látni? Hát azt, hogy azonos tudást feltételezve az európai telefon kétszer akkora és kétszer olyan nehéz lesz a sok csavar és csatlakozó miatt. A kínai pedig egy szép kompakt megoldás. Te melyiket választanád? Persze lehet erre azt mondani, hogy akasszunk egy jó kis büntetővámot az import termékre, de ez már a fogyasztónak sem lesz jó: még drágábban kaphatja meg ugyanazt.

Innovációs kedv

Eléggé szembetűnő törekvést láthatunk a „Right to repair” mozgalomban az információ megosztására. Természetesen azt szintén nem kell agyonmagyarázni, miért is jó, ha egy géphez van gépkönyv, vagy esetleg egy alaplaphoz leírás, hogy mit hova kell rajta bekötni. De az már például gyártói oldalról megkérdőjelezhető, hogy vajon a féltve őrzött szaktudást, esetleg programkódokat mennyire szívesen osztanának meg publikusan az interneten. Hiszen, ha belegondolsz, a termék pontos működése, a rajta futó szoftver elkészítése és a termék összeszerelésének menete az, ami igazán egyedivé és a többi márkától eltérővé teszi azt. Ennek publikálási kötelezettsége eléggé elvenné a kedvét mindenkinek attól, hogy valami újat találjon ki. Nem véletlen, hogy a gyógyszermolekulákat is szabadalmaztatják. A gyártók innovációtól való eltántorítása pedig végső soron ismét a vásárlóknak lenne rosszabb.

Felelősség

Elég hamar el is érkeztünk a legégetőbb kérdéshez. Hiszen felhasználóként mindegyikünk szeretné, ha a termékét minden meghibásodáskor ingyen javítanák, vagy küldenének hozzá pótalkatrészt. Viszont sokszor előfordulnak olyan hibák, amikről nem a gyártó tehet. Ezeket azonban nagyon nehéz távolról diagnosztizálni, pláne csak néhány fénykép alapján. De ha még egyértelmű is a szituáció, sajnos sokszor előfordul, hogy az ügyfél, vagy az általa szakértőnek gondolt szakember nem képes elhárítani a hibát. Rosszabb esetekben még nagyobb hiba is keletkezik, aminek a felelősségét és költségét szinte már lehetetlen szétválasztani az eredeti hibától. Ennek ellenére mégis hangsúlyosan kiállunk ügyfeleink javításhoz való joga mellett azzal a megkötéssel, hogy amikor valaki ezt az opciót választja, írásba adja nekünk, hogy ezt saját felelősségére teszi.

Az idő pénz

Természetesen tudjuk, hogy különösen a mi ügyfeleink számára sokszor nagyon nagy probléma, ha akár csak néhány napig nélkülözniük kell például egy villanypásztort. Persze valószínűleg legtöbbünknek telefon nélkül több napot kihúzni is lehetetlennek tűnik. De az sem várható el, hogy minden termék szervizelésének idejére csereterméket biztosítson minden gyártó. Ezért, ha valaki bevállalja az otthoni szerelést, mi szívesen támogatjuk benne, hiszen nekünk is jobb, ha gyorsabban megoldódik a probléma. Ez érvényes természetesen garanciális és garancián túli esetben is. Cikkünk célja még véletlenül sem az volt, hogy lebeszéljünk a termékek otthoni javításáról. Sőt, mint láthatod, ha értelmes keretek között kitalálva, nem túlszabályozva biztosan segít a környezetszennyezés csökkentésében is.

De ha te mégsem szeretnéd

Azt is teljesen megértjük. Viszont, ha neked ennek tetejébe még annyira sürgős is a javítás, hogy nem tudod megvárni a szokásos, 1-2 hetes átfutási időt, akkor a Vadalarm Premium előfizetést pont neked találtuk ki. Ugyanis havi egy kávé árából ezzel bekerülsz egy olyan prémium körbe, ahol meghibásodás esetén kérdés nélkül csereterméket nyomunk a kezedbe. A részletekért kattints ide!

Vadalarm Villanypásztor Csoport
Iratkozz fel hírlevelünkre, és értékes tartalmakkal ajándékozunk meg!

Vadalarm map

Ahol már Vadalarm termékeket használnak

Nézd meg a térképen, hogy ki használ Vadalarm terméket vagy termékeket. Európa szerte népszerűek a termékeink. Nálunk a minőségre épül a közösség! Tartozz te is a minőséget kedvelő felhasználók körébe, válaszd a Vadalarm márkát!

Akik már minket választottak

Partnereink

Hirdetéseink személyreszabásához és a legjobb szolgáltatás érdekében weboldalunk sütiket használ. Tájékoztatónkat itt éred el.